Porty morskie w Polsce zwiększyły poziom ochrony. Czego możemy się spodziewać?

MorskiTransport
Porty morskie w Polsce zwiększyły poziom ochrony. Czego możemy się spodziewać?
Potrzebujesz ok. 2 min. aby przeczytać ten wpis

Jesienne wydarzenia w Europie sprawiły, że w wielu polskich portach zdecydowano się na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa. Co to oznacza i czego możemy się spodziewać?

Które porty wprowadziły wyższy poziom zabezpieczeń?

Pod koniec września poinformowano o tym, że porty Szczecin-Świnoujście oraz Police wprowadziły drugi poziom zabezpieczeń. Informacja ta została przekazana przez PAP, a pochodzi od rzeczniczki Urzędu Morskiego w Szczecinie Ewy Wieczorek. Wedle dostępnych informacji nie są to jednak jedyne porty, w których zdecydowano się na wprowadzenie drugiego poziomu zabezpieczeń. Ten stopień ma również obowiązywać w dwóch innych bardzo dużych polskich portach – w Gdańsku oraz w Gdyni. 

Czym jest drugi poziom zabezpieczeń?

W portach morskich poziomy zabezpieczenia wprowadza się wedle trzystopniowej skali Międzynarodowego Kodeksu Ochrony Statku i Obiektu Portowego (po angielsku ISPS — International Ship and Port Facility Security Code).

Sama nazwa „drugi poziom zabezpieczeń” oczywiście wielu osobom może nie mówić zbyt dużo. W praktyce oznacza ona, że znacząco zwiększy się poziom kontroli osób i statków, które znajdą się w porcie. Mowa tu więc o bardziej szczegółowych kontrolach bagażów na promach, a także sprawdzaniu dokumentów. Odpowiedni pracownicy dużo baczniej będą się też przyglądać ładunkom przewożonym przez statki, które trafią do portu. 

W ten sposób porty będą lepiej zabezpieczone przed ewentualnymi zagrożeniami dla zdrowia oraz życia ludzi, a także dla mienia i infrastruktury obiektu portowego. 

Dlaczego wprowadzono drugi poziom zabezpieczeń w polskich portach?

Wprowadzenie drugiego poziomu zabezpieczeń w polskich portach zostało spowodowane przez uszkodzenie gazociągów Nordstream 1 oraz Nordstream 2, które biegną przez Morze Bałtyckie. Są to gazociągi, które łączą niemiecki Greifswald z Rosją, a dokładniej z Wyborgiem w przypadku Nordstream 1 i z miastem Ust-Ługa w przypadku Nordstream 2. 

O wyciekach poinformowali Duńczycy i Szwedzi. Doszło do nich między innymi w szwedzkiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Morzu Bałtyckim. Te sytuacje sprawiły, że z myślą o bezpieczeństwie portów i osób w nich przebywających postanowiono zwiększyć poziom zabezpieczeń w nich obowiązujący.

Zdj. główne: strikers/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Przełomowe technologie zmieniające oblicze współczesnej motoryzacji
Przełomowe technologie zmieniające oblicze współczesnej motoryzacji
Odkryj, jak innowacyjne technologie przekształcają przemysł motoryzacyjny, od elektryfikacji do autonomii. Omawiamy przyszłość transportu dla Ciebie.
Jak wybrać odpowiednią substancję do chłodzenia samochodu?
Jak wybrać odpowiednią substancję do chłodzenia samochodu?
Wybierasz płyn chłodniczy do samochodu? Dowiedz się, jakie są typy substancji chłodzących, który z nich będzie najlepszy dla Twojego auta i jakie są zasady stosowania płynów chłodniczych.
Przejazdy dla wszystkich — odkryj wygodę współdzielenia
Przejazdy dla wszystkich — odkryj wygodę współdzielenia
Przygotuj się na odkrycie wygody i prostoty podróżowania, bez konieczności posiadania własnego samochodu! Odkryj wygodę współdzielenia i skorzystaj z usługi ridesharing już dziś!
Ostatnie wpisy